nl
uk
de
Ruth Frenk heeft onlangs een hoofdartkel gepubliceerd:

"FREIZEITGESTALTUNG  -  VOCAL MUSIC IN THERESIENSTADT,
1942 - 1944"

in het november/december nummer van de 'Journal of Singing', toonaangevende Amerikaanse tijdschrift van de National Association of Teachers of Singing (NATS). 

Klik hier om het volledige artikel (in het Engels) te lezen.


Muziek in het concentratiekamp Theresienstadt

'Kulturwille ist Lebenswille - Het legaat van de componisten in kamp Theresienstadt'

Hoe was het mogelijk dat componisten zelfs onder de onmenselijke omstandigheden van het concentratiekamp erin slaagden vrolijke muziek en liederen te componeren, in te studeren en op te voeren? Misschien omdat artistieke expressie voor mensen een basisbehoefte is.



Van cantor tot klezmer

Het aanduiden van muziek als 'Joodse muziek' is een relatief nieuw fenomeen.

Pas in de 20e eeuw duikt deze aanduiding op in muziekencyclopedieën. In mijn lezing geef ik een kort overzicht van verschillende aspecten van de 'Joodse muziek': synagogale muziek, de enige muziekrichting die we zonder discussie 'Joods' kunnen noemen; het Asjkenazische, Sefardische en ook het chassidische volkslied, de muziek van het Jiddische theater, getto- en verzetsliederen, de volks- en kunstliederen van Israël en de in Duitsland zeer populaire klezmermuziek.

Zien, luisteren, voelen, proeven

Ruth Frenk geeft een inleiding in de Joodse kalender en geeft inzicht in het alledaagse leven van een Joods huishouden.

Zij legt bijvoorbeeld de betekenis uit van de 'sjabbat', wat 'koosjer' is en wat de begrippen 'Rosj Hasjana' en 'Yom Kippoer' betekenen.

lees meer....
lees meer....
lees meer....